Er du mere rundtosset end klimatosset?





Verdensmål, klimakrise, social ulighed, cirkulær økonomi. Er du også en af dem, som stadig dukker sig, når snakken rammer virksomhedens bæredygtige initiativer?





Markederne går den bæredygtige vej

Fakta er bare, at markederne går den bæredygtige vej. Kigger vi på bare de danske forbrugere er snakken omkring bæredygtighed steget fra 51% i 2018 til 65% i 2019, og allerede nu kan vi se det på især de unges indkøbsvaner og værdier i livet. Grønne virksomheder og start-ups skyder op alle vegne, og her er bæredygtighed ikke et spørgsmål. Det er det helt essentielle i virksomhedens værdisæt, tankegang og handlinger. Og de har et væsentligt forspring i kampen om fremtidens købere – og så kan de også det der med storytelling. De har gjort det hele livet på de sociale medier.


Kan du stoppe verdens sult?

For størstedelen af mange virksomheder handler det om, at man simpelthen ikke kan gennemskue et verdensmål som for eksempel nr. to Stop sult. Det er simpelthen for uhåndterbart. Den enkelte ledelse er udmærket klar over, at der i disse og de kommende år sker væsentlige forandringer, som man er nødt til at forholde sig til. Udfordringen ligger i at gennemskue kompleksiteten, hvor det giver mening at begynde og så få gjort snakken langt mere operationel. Stop sult giver måske ikke mening for din virksomhed, men det kan også være det gør, hvis det bliver brudt ned i mere spiselige mundfulde eller du måske danner partnerskab med en tredje part. Vi skal kigge på vores udfordringer med miljø- og samfundsbriller og se de muligheder, det giver frem for begrænsninger. Det kræver, at vi begynder at tænke anderledes, og det kræver måske nye øjne på ens forretning.


Er dine bæredygtige initiativer en hemmelighed?

Vil du også helst vente med at fortælle dine kunder om dine bæredygtige initiativer til efter, du har reddet verden for sult? 99,9% af verdens virksomheder kommer ikke til at kunne stoppe sult alene, og det vil sige, at de initiativer, som du allerede har foretaget i en mere bæredygtig retning, som oftest forbliver en velbevaret hemmelighed. Fakta er, at 60% af befolkningen i dag har svært ved at gennemskue en virksomheds CSR initiativer, selvom størstedelen af de danske købere er klar til at købe en virksomheds produkt, hvis virksomheden blandt andet er drevet af CSR. Derfor er det så vigtigt, at bæredygtighed også bruges i virksomhedens branding og positionering.


Fra snak til handling

Det gode er, at det behøver slet ikke være så svært. Hos dichmann | lauridsen har vi stor erfaring i at få gjort snak til handling. Mange konsulenthuse kan hjælpe med enten bæredygtighed og samfundsansvar eller branding og kommunikation. Hos os har vi samlet kompetencerne i ét hus, så når vi sammen med virksomheden har fået styr på alt det, som ligger bag ved kulisserne, så kan vi begynde at fortælle omverdenen om det – og virksomheden kan fortsætte samarbejdet med de samme mennesker.