mit skab er fyldt med tøj, men mit køleskab er tomt!





I 2050 vil 26% af planetens CO2 blive brugt på at producere tøj, så måske bliver det rent faktisk en realitet, at vi er nødsaget til at spise vores tøj!!!!





Ansvarligt forbrug

En rapport fra Ellen MacArthur Foundation fra 2018 konkluderer, at værdier for 500 milliarder dollars hvert år går tabt, fordi vi bruger tøjet i alt for kort tid og ikke genbruger nok. Samtidig vil der i 2050 være så meget kasseret tøj, at det svarer til 10 gange mere end jordens nuværende befolkning.

Så ansvarligt forbrug er måske første step for at sikre en mere bæredygtig fremtid. Fast Fashion er blevet et begreb, fordi vi vil have nyt, smart og moderigtigt, og det vi købte i går er allerede umoderne. Vi skal ændre vores forbrugsmønstre, hvis vi i det hele taget skal have noget at snakke om indenfor bæredygtighed.


Bæredygtige brands

Man kan spørge sig selv, om det giver mening, at vi konstant søsætter nye brands med endnu en bæredygtig agenda. Er vi så alligevel ikke bare med til at øge forbruget. Hvis vi skal tænke både ansvarligt forbrug og produktion i forhold til Verdensmål 12, så skal vi i stedet bruge vores kreative evner til at transformere de allerede eksisterende brands til mere bæredygtig produktion og dermed lede til et mere ansvarligt forbrug. Derfor er der også plads til alle de virksomheder, der vil i gang med en bæredygtig omstilling. Det er nu virksomheder indenfor mode- og livsstilsbranchen eller tekstilvirksomheder skal kigge indad og se løsninger i stedet for begrænsninger i den bæredygtige agenda.


Løsninger

” Naked – the no. 1 most sustainable fashion”. Den mest bæredygtige indstilling i forhold til ansvarligt forbrug, er slet ikke at bruge tøj. Det bliver måske lige vanskeligt nok at få gennemført. Det næstbedste er at få kigget på, hvordan man som virksomhed kan bidrage til at tøjet bliver fremstillet mere bæredygtigt og dermed påvirke forbrugsmønsteret hos kunderne.

Kig først og fremmest på produktionen og få tøjet mærket med et miljømærke som EU-blomsten eller svanen og få Oeko-Tex på tøjet som standard. Sæt jer ind i om det tøj i producerer kan være skadeligt, og det gælder helt fra fiberstadiet til tøjet bliver til affald. Tænk cirkulært, når der produceres. Kan tøjet genbruges, kan det up-cycles eller kan det udlejes som flere modebrands allerede er i gang med.

Kig på de fibre, som tøjet bliver produceret af. Hvordan er det nu lige med bomuld og polyester, er bambus egentligt bæredygtigt og giver det mening at lave tekstilfibre af majs og mælk, som jo kan bruges til fødevarer. Tekstilfibre skal produceres på den mest skånsomme og optimal bæredygtige måde, som både tager hensyn til miljøet og de mennesker, der skal producere dem. Kig kritisk på mærkninger af tekstilfibre. Der er mange måder at producere bæredygtigt på, og det er ikke kun økologiske fibre, der er bæredygtige.

Oplys jeres forbrugere, stå ved det i gør og det i er på vej til at gøre i forhold til at skabe mere bæredygtighed. Jeres forbrugere vil elske jer for det, fordi i gør det nemt for dem at tage et bæredygtigt valg og de behøver altså ikke skifte deres favorittøjmærke ud med et nyt bæredygtigt brand.