KAN BÆREDYGTIGHED OG BLACK FRIDAY GÅ HÅND I HÅND?





Store rabatter, forbrugsfest og ikke mindst overforbrug er noget af det, som kendetegner Black Friday, men er du som virksomhed klar til at takke nej til salget på Black Friday?





Dilemmaet

Black Friday er, uanset hvordan vi vender og drejer det, en stor forbrugsfest. Og det er ikke mange virksomheder, som er klar til at takke nej til den ”lille ekstra” omsætning, uanset hvor bæredygtig ens profil så måtte være. Rabatter på økologi, CO2 neutralt producerede genstande eller for den sags skyld genbrugstøj klinger bare hult, for uanset hvordan man ser på det, så giver det et unødvendigt aftryk på klimaet, hvis dine kunder lader sig lokke af gule tilbudsskilte frem for sund fornuft.

Udbud og efterspørgsel
Som så meget andet handler Black Friday vel om udbud og efterspørgsel? Så længe kunderne går amok på Black Friday, så vil virksomhederne også afholde Black Friday. Men hvem skal så tage ansvar og stoppe forbrugsfesten. Er det virksomhederne med deres verdensmål, certificeringer og rapporter eller er det forbrugerne med deres øgede bevidsthed og klimastrejker eller er det de yngre generationer, som skal tage skeen i den anden hånd?


Drukner den grønne kommunikation i rabatter?
Igennem de senere år har vi set flere forskellige tiltag fra især mindre virksomheder, som forsøger sig med en langt mere bæredygtig Black Friday. Enten ved slet ikke at afholde Black Friday, lægge rabatten oveni prisen og lade den ekstra omsætning gå til en form for social ansvarlighed. Men drukner de gode tiltag og den grønne kommunikation ikke bare i larmen fra rabatter og tilbud, som råber endnu højere? Og er vi så dobbeltmoralske, at vi med den ene hånd giver lidt til de gode ansvarlige formål, mens vi med den anden kører dankortet igennem og hylder forbrugsfesten? Eller kan man med en grønnere Black Friday faktisk råbe forbrugerne op?

Tips til en grønnere Black Friday

Ønsker du enten som virksomhed eller forbruger at komme igennem Black Friday på en mere bæredygtig vis, så er der forskellige små tiltag, du kan gøre?
Som forbruger er det ligetil.
• Køb ikke noget, som du absolut ikke står og mangler.
• Lad dig ikke lokke til at købe mere end du har brug for – også selvom det måske er gratis, økologisk eller lokale varer.

Som virksomhed er det lidt mere twisted, da vi jo alle ved, at omsætning er en forudsætning for ens virksomheds eksistens. Så her er et par forslag til, hvordan du som virksomhed gør Black Friday lidt grønnere.
• Lad være med at afholde Black Friday.
• Opfordre og frist ikke forbrugerne til overforbrug og merkøb.
​• Sats for eksempel på regulære oplevelser frem for overforbrug.