Fra kram og smalltalk til sammenhold, kreativitet og digitalt samvær





24. juni 2020







Kreativitet og hjælpsomhed

Hos dichmann | lauridsen oplevede vi, ud over, at vi var lænket til samme arbejdsplads som teenagers og tvillinger, den vildeste kreativitet og ikke mindst lysten til at dele ud af den. Pludselig var vi alle i en og samme båd. En del virksomheder turde pludselig åbne op og vise deres sårbarhed i nye og anderledes partnerskaber i interesse for hinanden og kampen for at overleve. Udfordringerne var ikke længere kun ens egne. Hjælpsomhed og omsorg kom temmelig hurtigt højest på listen over vigtige værdier. Om det så gjaldt #støtlokalt, omstilling af produktion eller produktion på tværs af brancher af helt nye produkter, så oplevede vi, at mange ikke længere stod sig selv nærmest. Viden blev delt i form af diverse webinarer, podcast og blogindlæg og mange oplevede glæden ved at give og dele ud af sin viden. Hos dichmann | lauridsen flyttede vi som sagt vores fokus under karantænen. I stedet for at kæmpe om pladsen på de digitale kanaler, valgte vi at fokusere på de områder, hvor vi trængte til nye input og dygtiggøre os. Så kort sagt kreativitet, hjælpsomhed, vidensdeling og nye partnerskaber er bestemt værd at tage med videre, hvis man spørger os.


Kommunikation skal altid være relevant

En anden væsentlig faktor, som bestemt er værd at tage med videre er vigtigheden af kommunikation. Kommunikation bliver alt for ofte vurderet som en mere ”blød” værdi og ofte nedprioriteret. Vigtigheden af kommunikation gælder især i krisetider, men alt for ofte oplever vi desværre det modsatte. At virksomheder i stedet for at kommunikere bliver tavse i frygten for måske at sige det forkerte eller være deciderede irrelevante. Vi kan stille os selv spørgsmålet, om det overhovedet har været muligt at kommunikere om andet end Corona igennem de sidste måneder? Og giver tavshed nogle gange mere mening end kommunikation? Noget af det allervigtigste ved kommunikation er at være relevant. Men har virksomheder så kunne være relevante, hvis de ikke ligefrem har beskæftiget sig med værnemidler eller haft forbindelse til sundhedssektoren? Ja, er det korte svar. Er dit budskab aktuelt, så vil dine kunder stadig være interesseret i at høre fra dig. Og kan du endda hjælpe dem med at navigere i den nye virkelighed, så er det endnu bedre. Det kræver, at du kender dine kunder og deres behov i en endnu højere grad end tidligere og endda bruger tid på at kende den virkelighed, som de nu skal styre rundt i.


Nærvær og sammenhold i en kop

Hos det fynske mikroristeri Holy Bean i Aarup mistede de, som rigtig mange andre, stort set alle leveringer til deres erhvervskunder på meget kort tid. ”Jeg er af natur et meget positivt menneske, men da Danmark lukkede ned og alle vores kunder indenfor restaurationer, cafeer, kaffebarer og specialhandel annullerede deres ordrer en efter en, var jeg et kort øjeblik usikker på Holy Beans fremtid,” fortæller stifter og medejer Sine Klejs Gren. Mikroristeriet Holy Bean leverer både kaffe til erhverv men har også webshop til de private handlende, og lige præcis det private segment tog mere eller mindre over under selve karantænen. Den nye virkelighed for kunderne hos Holy Bean var to-go kaffe, nærvær, sammenhold, kaffe til hjemmekontoret og kaffekram til dem som man for en periode ikke kunne se, og det er lige præcis nogle af de værdier, som Holy Bean kommunikerer i det daglige. ”For os hos Holy Bean har noget af det allervigtigste været kommunikationen til såvel vores erhvervskunder som det private segment. Noget af det vi gjorde, da Danmark lukkede ned var at skrue op for kommunikationen på alle vores platforme. Det var vigtigt for os at fortælle vores erhvervskunder, at vi var her for at hjælpe dem igennem og også bagefter ”, Sine Klejs Gren. Det vigtigste for mikroristeriet var at forsikre deres kunder om, at selvom de måske ikke kunne lægge en ordre nu og her, så var de klar til sparring på ideer og anderledes set-up for at holde hjulene i gang hos den enkelte. Den øgede synlighed gav risteriet flere nye private kunder, men det hjalp dem også i det vigtige relationsarbejde, så de i takt med åbningen af Danmark stadig havde det gode partnerskab med erhvervskunderne.


Bæredygtighed stadig øverst på dagsordenen

Og hvor efterlader corona-tiden så bæredygtighed? Der er ingen tvivl om, at de nære værdier, som nærvær, sammenhold, familie, hjælpsomhed osv. ret hurtigt flyttede øverst på værdilisten, da Danmark lukkede ned. Men umiddelbart kun for en kort periode. Vi har alle sammen oplevet, hvor forandringsvillige vi alle var for at afværge en pandemisk katastrofe, og vi har alle set de fantastiske billeder af de positive forandringer en nedlukning har været for klimaet mange steder. Det vækker endda opmærksomhed i vores lille familie, når en enkelt flyver sniger sig hen over sommerhimmelen. Og det er blandt andet den forandringsvillighed, ifølge professor og ledelsesekspert Steen Hildebrandt, vi nu skal holde fast i, når det gælder vores klimaudfordringer. Vi har sammen bevist, hvad vi kan, når blot vi løfter i flok og gør en fælles indsats. Vi har måske endda brugt noget af vores karantænetid på at tænke over, hvilken verden vi gerne vil leve i fremadrettet. Hos dichmann | lauridsen er vi klar over, at de seneste måneder har og får store økonomiske konsekvenser for rigtig mange virksomheder. Men samtidig ved vi, at flere og flere er blevet bevidste om deres aftryk på miljøet og derfor er den grønne omstilling kommet for at blive. For os handler det ikke om enten bæredygtighed eller økonomisk vækst men om bæredygtig vækst. Når vi kalder det bæredygtig vækst er det fordi, vi mener, at du som virksomhed også skal bruge dine bæredygtige initiativer til at vækste din forretning. Bæredygtighed skal ikke kun være en del af produktudviklingen men i lige så høj grad en del af din kommunikation og salgsstrategien. Bæredygtighed skal sikre din fremtid, din vækst. Derfor er bæredygtig vækst stadig øverst på dagsordenen.