verdensmåls banko





11 December 2019



Den søde juletid nærmer sig og dermed også årstiden for diverse foreninger og virksomheders Julebanko, men er det så også muligt at spille banko med Verdensmålene?





BANKO!!

På en bankoplade er der tre rækker og 15 tal og der spilles om 1 række, måske to rækker og til sidst pladen fuld incl. sidegevinster til højre og venstre, så kan vi vel godt spille banko med de 17 Verdensmål – siger din virksomhed så banko til Verdensmålene? Det er useriøst at se på Verdensmålene som en bankoplade, en fuld plade er ikke det der skal opnås, der skal tværtimod arbejdes seriøst med Verdensmålene. Der skal sigtes efter de mål, hvor der kan gøres en reel forskel og der skal arbejdes med de mål som giver mening i virksomheden og i de produkter som man fremstiller.


Seriøsitet søges

Mange virksomheder sætter Verdensmålene på dagsorden og arbejder seriøst med målene i virksomhedens strategi. Verdensmålene får dermed en altafgørende betydning for måden at drive forretning på. Desværre er der også rigtig mange virksomheder, som ikke ved hvilket ben de skal stå på i forhold til Verdensmålene eller bruger Verdensmålene som et marketingsstunt. Verdensmålene er ekstremt visuelle og nemme at bruge i ens markedsføring, men brug dem nu seriøst og arbejd med dem, som et værktøj til øget bæredygtighed og ansvarlighed. Uanset hvilken virksomhed og branche vi snakker om, så skal vi i gang og ALLE skal gøre en indsats. Seriøse ønsker om at arbejde med Verdensmålene er første step i den rigtige retning på vej mod en mere bæredygtig fremtid.


Isbjerget

Se på bæredygtighed og samfundsansvaret som et isbjerg. Det som er skjult og ligger under vandoverfladen, er man som virksomhed skal starte med at få styr på;

• Analyse, hvad gør vi i dag

• Udviklingspunkter, hvor kan vi blive bedre

• Handlingsplan, hvordan skal vi nå vores mål

Kort sagt få besluttet en kort- og langsigtet strategi og dermed bruge Verdensmålene og delmålene som værktøj. Det er vigtigt at få fokuseret og gribe de mål som giver mening og som virksomheden kan arbejde med. Dermed kan virksomheden også bruge fortællingen i deres kommunikation og branding. Det er vigtigt ikke at forfalde til misbrug af Verdensmålene og de bæredygtige mål. Indsatsen skal kunne dokumenteres. Bæredygtig udvikling stopper ikke, det er ikke statisk, det kræver et konstant fokus og en konstant udvikling. Kommunikation kan nemt blive varm luft, hvorfor vi ligeså godt sætte os og spille banko om Verdensmålene.


Verdensmålene

De 17 Verdensmål er et fantastisk værktøj, men som virksomhed skal man gøre en stor del af arbejdet selv. At sætte brikker ned på de enkelte mål er meget nemt. At arbejde seriøst med målene kræver indsigt i egen virksomhed. Det er vigtigt at virksomheden får sat nogle konkrete mål for deres arbejde med bæredygtighed og samfundsansvar. Det kræver fokus og differentiering mellem målene, idet den enkelte virksomhed ikke kan arbejde med alle 17 mål på en gang.


Lad dichmann | lauridsen vise dig, hvordan du kan bruge Verdensmålene som et kraftfuldt analyseværktøj. Sammen kan vi hjælpe dig med at få sat fokus på bæredygtighed og dokumenteret kommunikation i din virksomhed.