Holder du hvad du lover dine kunder?





10. marts 2020



Forbrugeren anno 2020 har i langt højere grad fokus på bæredygtighed og klima, når de trækker spenderbukserne på. Og det har producenter og butikker for længst luret, men ridser man lidt i lakken, hvor mange kan så leve op til det, som de egentlig lover kunderne?





Ridser i overfladen

Der er ingen tvivl om, at producenter og butikker for længst har luret, hvor forbrugerne bevæger sig henad, og der er ingen tvivl om, at hvis den enkelte virksomhed også vil være med i gamet om bare 5 år, så er det med at springe på toget nu. Men er det også realistisk, at virksomheder kan sadle om så hurtigt og tilfredsstille den etiske og klimabevidste forbruger? Eller er sandheden at flere og flere fortæller det som de ved, at kunderne vil høre. Spørgsmålet er om det holder vand, hvis man som forbruger først begynder at ridse lidt i overfladen og forholde sig kritisk til den flotte indpakning. Rigtig mange virksomheder gør en kæmpe indsats for at følge med og tilfredsstille den enkelte forbruger. Kigger vi realistisk på det handler det om ændringer af store tunge processer, nye leverandører og ikke mindst en helt ny måde at tænke produktion på for rigtig mange. Det er for mange virksomheder en stor, tung og ikke mindst uoverskuelig proces, hvorfor det til tider bliver den lille økologiske CO2-neutralt bionedbrydelige producerede dimsedut, som pludselig skaber virksomhedens image. Her fortælles den gode historie, her er der styr på valg og fravalg, men begynder forbrugeren først at stille spørgsmålstegn ved virksomheden mere generelt og kigge lidt bredere, kan det være et helt andet billede, der kommer frem.


Det skal give mening
Det kan godt være at den lille økologiske dimsedut giver mening for såvel virksomhed og forbruger nu og her, men det må på ingen måde blive en sovepude. Er det tredje år i træk virksomheden fortæller om elpærer og frugtordning, så er det på tide at kigge indad og bestemme retningen for den bæredygtige strategi. Alt for ofte ser vi virksomheder, der er lidt på bagkant og derfor slukker ildebrænde frem for at være på forkant. Her bliver det salg og kunderne, som sætter dagsordenen for virksomhedens bæredygtighed, og det kan desværre resultere i en mere overfladisk tilgang, som i højere grad bygger på marketing end værdier med afsæt i virksomhedens ønsker, behov og krav. Bæredygtighed og samfundsansvar er komplekst, og det handler om bevidste valg og ikke mindst fravalg. Ingen virksomhed kan redde hele verden, men de valg og fravalg man tager skal give mening og danne grundlag for virksomhedens bæredygtige videreudvikling. Og så kræver det gennemsigtighed. Vær ærlig overfor dine kunder, dokumentér dine valg og endnu vigtigere fortæl dem om dine fravalg. Hvorfor du har valgt at gå den vej frem for en anden. Men alt det kræver først og fremmest, at du som virksomhed tør sætte dig ned og definere, hvilken retning du vil gå, når det gælder bæredygtighed, samfundsansvar og klima inden du begynder at fortælle dine kunder om det – og tør du det?